Viktig information och redskap för turismaktörer
Visit Porvoo -teamet är här för dig. Om du har några frågor eller behöver hjälp med något, tveka inte att höra av dig.
Vad gör Visit Porvoo?
Vi erbjuder dig hjälp, verktyg och sparring så att du kan utveckla dina tjänster och marknadsföra dem så framgångsrikt som möjligt. I samarbete gör vi Borgå till en ännu mer attraktiv destination året om!
- Jobbar för att öka Borgås attraktionskraft som turist-, evenemangs- och filmdestination både inom landet och utomlands
- Hjälper turismföretag och lokala aktörer att växa och accelererar utvecklingen av Borgås turismnäring
- Utvecklar turismen året runt och på ett hållbart sätt
- Skapar nätverk och förenar aktörer
- Gör Borgås fenomen kända
- Lyssnar aktivt på lokala företag och invånare
- Uppfattar trender, innoverar nytt och skapar partnerskap
Här följer verktyg att utnyttja
Visitporvoo.fi –webplatsen – ca 210 000 besök årligen
Alla är välkomna till Visitporvoo-sajten! Skicka oss en beskrivning av ditt företag gärna på finska, svenska och engelska, en vågrät bild samt dina kontaktuppgifter och webbadress. Vid behov hjälper vi med översättningarna.
Visit Porvoo i sociala medier
Vi delar aktuella innehåll som intresserar våra målgrupper på våra sociala kanaler och som följer våra strategiska marknadsföringsteman. Huvudteman för år 2024 är kultur, mat, skärgård och evenemang.
Varje kanal har sin egen målgrupp och identifierade publik. Innehållet anpassas efter målgruppen.
Facebook +12 000 följare↗
- Publiceringsspråk: finska och svenska
- Innehåll: Aktuella teman, evenemang
- Särskild egenskap: Även mer kommersiellt innehåll delas
- Taggning: @visitporvoo eller #visitporvoo
Instagram +14 000 följare↗
- Publiceringsspråk: engelska, förutom vid evenemang finska och svenska
- Innehåll: Visuellt tilltalande innehåll om aktuella teman, evenemang
- Särskild egenskap: Delar besökarnas personliga upplevelser och bilder från Borgå samt innehåll från influencersamarbeten
- Taggning: @visitporvoo eller #visitporvoo
TikTok +570 följare↗
- Publiceringsspråk: finska, svenska, engelska, beroende på målgrupp och temat för inlägget
- Nytt område som fortfarande utforskas
- Innehållet fokuserar på evenemang och aktuella teman
- Publiceringsspråk: finska, svenska, engelska, beroende på målgrupp och temat för inlägget
- Innehåll: informativa inlägg, innehåll som intresserar en professionell publik
- Särskild egenskap: Framhäver internationella medieupptäckter
- Taggning: @visitporvoo eller #visitporvoo
Evenemangskalendern
Använd formuläret för att registrera ditt evenemang i evenemangskalendern. Vänligen meddela ditt evenemang i god tid, minst en vecka innan evenemanget. Annonsera gärna ditt evenemang på finska, svenska och engelska.
Öppethållningstider
Företag och besöksmål ansvarar för att deras öppettider är uppdaterade i öppethållningskalendern.
Stadskartan
Borgås stadskarta för resenärer uppdateras årligen på våren och synligheten i kartan är gratis för företagen. Visit Porvoo kuraterar innehållet enligt de strategiska teman för turismmarknadsföring. Kartan produceras i språkversionerna finska-svenska, engelska-tyska, spanska-franska och japanska-kinesiska, både som tryckt och webbversion. Tryckta kartor finns i svarta behållare runt om i staden och finns tillgängliga på kundservicepunkten Kompassen. Webbversionen finns på visitporvoo.fi -sajten För experter inom turism.
Om du vill vara med på kartan eller ändra dina uppgifter, meddela oss per e-post.
Material att utnyttja
DataHub
- En databas där finländska turismföretag kan lägga upp information om sitt företag samt de produkter och tjänster de erbjuder.
- Genom ett gränssnitt kan företags- och produktinformation hämtas till olika kanaler, såsom Visit Finlands webbplats och B2B-kanaler, regionala webbplatser, kommersiella aktörer och många andra kanaler.
- Att använda DataHub är gratis både för turismföretag och för dem som utnyttjar datan.
- Förutsättningen är att företagets webbplats finns tillgänglig på engelska.
Utveckling av ansvarsfull turism
Utvecklingen av ansvarsfull turism är en värdefråga för Visit Porvoo. För att turismen ska vara möjlig även för framtida generationer krävs modiga beslut och innovativa lösningar.
Visit Porvoo stödjer lokala företag i utvecklingen av ansvarsfull turism. Vi samlar in och delar information samt utvecklar partnerskap som stödjer våra intressenter i deras hållbarhetsresa.
Visit Porvoos mål är inte bara att öka antalet turister, utan också att få besökarna att stanna längre, använda lokala tjänster och upptäcka Borgå året runt.
Områden inom ansvarsfull turism
Miljöansvar
- Skydda miljön
- Klimatmedvetenhet
- Bevarande och restaurering av värdefulla platser
Socialt ansvar
- Respekt för kulturer och hänsyn till lokala invånare
- Arbetstagares rättigheter och välbefinnande
- Utveckling av infrastruktur och tjänster
- Inkludering, det vill säga att alla uppskattas oavsett bakgrund
Ekonomiskt ansvar
- Positiva ekonomiska effekter
- Mer arbetsplatser
- Stöd av den lokala ekonomin
Hållbar turism strävar efter att hitta en balans mellan miljöansvar samt socialt och ekonomiskt ansvar.
Sustainable Travel Finland
Visit Finlands Sustainable Travel Finland är ett verktyg för hållbar turism som uppmuntrar och hjälper finländska turismföretag att utveckla hållbara metoder. Företag som genomför STF-programmet tilldelas STF-märket. Visit Porvoo uppmuntrar lokala turismföretag att utveckla hållbar turism genom att stödja deltagandet i STF-programmet.
CNE 2.0
Visste du att investeringar i hållbarhet förbättrar företagens lönsamhet och motståndskraft? Eller att kundnöjdheten och upplevda kvaliteten hos ansvarsfulla företag är högre än hos andra? Carbon Neutral Experience 2.0 främjar koldioxidneutralitet inom den inhemska turism-, restaurang- och evenemangssektorn i Nyland, med målet att uppnå detta till år 2030. Samtidigt vägleder och stödjer projektet företag i övergången mot lönsam och hållbar verksamhet.
Inklusivitet
Vi vill möjliggöra en säker reseupplevelse och en oförglömlig upplevelse för alla besökare till området, så att HBTQ+-resenärer vill återvända till staden om och om igen.
South by Cycle och Welcome Cyclist –märket
South by Cycle är ett nätverk av cykelleder i södra Finland, designat för bikepacking. Med bikepacking menar man långdistanscykling med lätt utrustning som följer grusvägar, friluftsleder och skogsstigar.
Företag kan ansöka och få märkningen Welcome Cyclist om de uppfyller kriterierna för cykelvänliga tjänster. Märkningen är kostnadsfri, och företag som får den inkluderas på Bikeland-kartan och drar nytta av den gemensamma marknadsföringen av cykelturism i Finland.
Visit Porvoo stödjer användningen av lågutsläpps transportmedel och ser cyklister som en växande turistgrupp som ofta använder lokala tjänster och övernattar längs sin rutt.
Samarbet
Julen
Visit Porvoo är den officiella partnern till Santa Claus Finland och Borgå är Julgubbens goda viljans stad. Kom och utveckla julen i Borgå tillsammans med oss!
Evenemang
Evenemang lockar besökare till Borgå året runt. De jämnar ut säsongsväxlingar, lockar besökare under lugnare månader och uppmuntrar deltagare att använda lokala tjänster. Årligen besöker 30 000–40 000 personer våra evenemang. Målet för Visit Porvoo-evenemang är att varje spenderad euro ska generera cirka 3–5 euro för staden.
Vill du sälja produkter? Arrangera program? Delta på ditt eget roliga sätt? Du kan till och med hyra en träkiosk av Borgå stad utan kostnad och komma och sälja dina egna produkter och tjänster eller skapa din egen lockande produkt för evenemanget, som en Runeberg-drink eller en Åkarneval-meny. Delta i evenemanget med ditt eget programnummer – ta kontakt och föreslå idéer!
Våra evenemang
Genererar inkomster
- Att ordna evenemang stödjer lokala företag, såsom hotell, restauranger och butiker, och därmed hela Borgå och dess invånare.
Ökar gemenskapen
- Evenemangen samlar lokalbefolkningen och ger Borgåborna möjlighet att delta och njuta av ett mångsidigt program året runt.
Skapar vitalitet
- Evenemangen gör staden till en mer levande och intressant plats för Borgåbor och potentiella nya invånare. De lockar också nya företag och turister till Borgå.
Bygger ett gott rykte
- Evenemangen ger möjlighet att marknadsföra staden till en bredare publik i olika medier, både genom köpt reklam, genom organiska nyheter och den så kallade djungeltrumman.
FAM, media- och influencersamarbeten i Borgå
Tutustumismatka eli FAM matka (familiarization trip) on liiketoiminnallinen toimenpide, jossa Porvoo alueena tai porvoolainen yritys esittelee toimintaansa ja palvelujaan matkanjärjestäjille, eli potentiaalisille B2B-asiakkaille. FAM matka on tärkeä markkinointityökalu Porvoolle, sillä se antaa matkanjärjestäjille mahdollisuuden kokea todellisia asiakaskokemuksia, joiden perusteella he voivat suositella elämyksiä omille asiakkailleen.
Bekantskapsresa eller FAM-resa (familiarization trip) är en affärsåtgärd där Borgå som region eller företag från Borgå presenterar sina aktiviteter och tjänster för researrangörer, det vill säga potentiella B2B-kunder. FAM-resor är ett viktigt marknadsföringsverktyg för Borgå då det ger researrangörer möjlighet att uppleva riktiga kundupplevelser, utifrån vilka de sedam kan rekommendera upplevelser till sina egna kunder.
Ta kontakt!
Sari Myllynen
Chef för turismutveckling
Tanja Peisala
Livskraftsexpert
Katarina Broas
Evenemangschef
Jan-Christian Forsman
Livskraftsexpert
Katri Nikiforow
Livskraftsexpert