FAM-resor till Borgå
En bekantningsresa, eller FAM-resa (familiarization trip), är en affärsmässig åtgärd där Borgå-området eller borgåföretaget presenterar sin verksamhet och sina tjänster för researrangörer eller andra potentiella B2B-kunder. FAM-resan är ett viktigt marknadsföringsverktyg för Borgå eftersom den ger researrangörer möjlighet att personligen uppleva verkliga tjänster, vilket de sedan kan rekommendera till sina egna kunder.
Bekantningsresor är ett verktyg för både Borgå som turistområde, Visit Porvoo och för borgåföretagen för att få sina produkter med i researrangörernas utbud och därigenom öka försäljningen. FAM-resan är en betydande investering både i tid och pengar för både researrangörer och värdorganisationen. Genomförandet av resan kräver noggrann planering för att säkerställa att rätt köpare möter rätt säljare, samt internationell produktutveckling och satsningar på att ta emot researrangörer.
Under ett framgångsrikt bekantningsbesök:
- Gör vi ett gott intryck och lämnar en stark minnesbild av Borgå.
- Skapar vi nya kundrelationer och utökar vårt nätverk både nationellt och internationellt.
- Höjer vi vår profil och får våra produkter på researrangörernas och resebyråernas försäljningslistor.
- Utvecklar vi vår verksamhet baserat på den feedback vi får.
Visit Porvoos ansvar:
- Att möjliggöra gruppers ankomst till Borgå, samordna besöksprogrammet med hänsyn till tidtabeller och arrangemang med olika aktörer, samt fungera som kontaktperson och värd vid besöken.
- Välja endast besöksgrupper som har kundpotential från Finland eller från internationella målmarknader.
- Vi förväntar oss noggrann förhandsinformation om de besökande deltagarna i bekantningsresan; vilket företag de representerar, vilka produkter de är intresserade av, vilken tid på året de är intresserade av, och vilka mål de har med sitt besök, så att vi kan planera ett så givande program som möjligt för både besökarna och tjänsteleverantörerna.
- Vi bekostar eventuella transporter inom staden om programmet kräver det och om gruppen/besökarna inte har tillgång till eget transportmedel.
- Vi bekostar eventuella guidade rundturer med en kunnig guide på besöksgruppens eget språk (om möjligt), om rundturen anses stödja målen för bekantningsresan.
- Vi ser till att varje besöksmål har tillräckligt med tid för att presentera sina egna tjänster/produkter för målgruppen.
- Vi bekostar inte tjänster eller serveringar under besöken. Visit Porvoo betalar inte för tjänster eller produkter som är kärnprodukter för företagen och som besökarna får en personlig upplevelse av genom att uppleva dem.
Besöksmål:
- Turistföretaget ordnar företags- eller produktpresentationer för besökarna inom ramen för det förutbestämda programmet och tidsschemat.
- Turistföretaget ansvarar för att utsatt mål uppfylls genom att göra ett gott intryck på besökarna och lämna en stark minnesbild av sina tjänster.
Tips: Ett färdigt informationspaket om företaget, som innehåller åtminstone kontaktuppgifter för försäljningen och företagets webbplats, upplevs vanligtvis vara användbar. - Företag kan kontakta Visit Porvoo om de får direktförfrågningar om FAM-besök, där Visit Porvoo kan vara till hjälp med koordination av besöket. Vi hanterar förfrågningar individuellt med företagarna, med utveckling av regionens attraktionskraft som prioritet.
Influencersamarbeten
Visit Porvoo genomför influencersamarbeten planerat inom olika tematiska områden, i samråd med vald influencer.
Influencern avtalar och bokar själv de tjänster som ska användas under samarbetet direkt från tjänsteleverantören, och lämnar en förhandsplan till Visit Porvoo om programmet, de ingående tjänsterna och den erbjudna synligheten samt det totala priset.
Restauranger
Om FAM-besöket kräver att serveringar ordnas mellan företagsbesöken, ordnar Visit Porvoo detta på det sätt som anses mest kostnadseffektivt enligt varje enskild situation.